CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday 30 May 2008

العيشة واللى عايشنها



ولعها وغلاها علينا
خلانا نسرق بعضينا
عيشنا
ده موت اهالينا
خلانا نسب لبعضينا


خلانا نجوع فى عيالنا
خلانا نبيع كل اموالنا
سوحنا بجد ومرجحنا
خلانا نعيش مليون محنة
خلانا عايشين فى بطالة
ولا فيه ايد مننا شغالة



**********
انا شـايـف واحـد بينـادى
بيقول مش لاقى رغيف عادى
انا عندى بنات زى السكر
مش عارف ولا واحدة استر
اطمن عليهم وارحـــل
انا شايف طفل فى مدرسته
وبيجرى وماسك كراسته
بيقول انا نفسى افطر نفسى
انا شايف
مبقتش اشوف
انا ميت ميت من الخوف
مبقتش احسب اى ظروف
انا سامع واطرش فى الزفة


**********
يازعيمنا
والله ما فارق
يبقى قانون الدولة طوارىء
الشعب اساسا متضايق


********


ولعها وغلاها علينا
خلانا نسرق بعضينا
عيشنا ده موت اهالينا
خلانا نسب لبعضينا


*******
سوحنا بجد ومرجحنا
وكتملنا صوتنا احنا فرحنا
و
كفاية سكات احنا قاسينا
ليه بس بيعمل كدة فينا
ليه بس الذل لاولادنا
ليه بس نعيش جوة بلادنا
ولا لاقيين حاجة تغطينا



*********
يا بلادى بحبك من جوة
ليه بس بترضى انى اتسوى
ولا عاجبك همى ولا صريخى
ولاعاجبك حتى فى تلبيخى
من فضلك ادينى مجال
سيبينى اقول اللى فى قلبى
من طبعى مبعرفش اخبى
*********
ولعها وغلاها علينا
خلانا نسرق بعضينا
عيشنا ده موت اهالينا
موت كل الخير جوانا
خلانا نعيش عيشة جبانة
وامانة بجد ده سوانا
عاش هو
وفى الفقر رمانا

*********
انا مصرى
و
بحبك مووووووووووت
وعشانك اموت واموت
فسامحينى انا تعبـان
بجد يابلدى انا خلصان
اسيرك نفسى ادوق خيرك
وبلدى ونفسى اموت فيكى
بس احنا بقينا عايشين
ومش عايشــين
ضــحايــا
يا فى السجون معتقلين

42 comments:

حمادة زيدان said...

اول تعليق

حمادة زيدان said...

والله يا واد يا مدحت ... الرئيس بتاعنا ده راجل نصاب , يعني أدى الناس العلاوة ... وراح مغلي البنزين ... بعدها قال شيلنا الطوارئ وهنعوضكم بالإرهاب ... وأديه لا شال طوارئ وفضل الأرهاب بتاعه فوق دماغ أهالينا

حلوة يا مدحت

اكيد بكرة احسن بكتييييييير said...

حقيقى جميلة ومدونتك رائعة وعايز اقولك يا رب كل الناس توصلها الكلام دا

klmat said...

مش عارفه اقولك ايه يامدحت
للاسف الوضع بيسوء بس كل ليل وله اخر
ربنا يقوى شعبنا ويغير حالنا لما نتمناه يارب
تسلم ايدك وخد بالك من نفسك
خالص تقديرى واحترامى

بنت الاسلام said...

وجعتنا قوي يامدحت

هي بقت عيشة؟

ربنا يلطف بينا

funckydoctor said...

حلوة كلماتك معبرة مؤلمة
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

تصفيييييييييييييييييق حاد
انا بجد حسيت كل كلمة انت قلتها
وبالذلت دى انا عندى بنات زى السكر
وعجبى عليكى يابلد كلنا بقينا عايشين فى تابوت مش عارفين نطلع منة ولا بالنبوت
ورجعنا لعصر التوابيت لكن توابيت لازم تكموت
تحياتى لك دمت مبدع

كيكى عوووووو said...

جامدددددددددددددددددددددة

Unknown said...

حلوه قوي يامدحت
بس اتدارى اليومين دول
عشان عاوزين ك تاني
وانا هجيب عيش وحلاوه عشان هجتاجه انا وانت نتسلى فيه هنااااااااااااك

Ehab said...

جميله قوي بجد
كلماتها صريحه وصادقه ومش مفتعله ولا اكلاشيهات من الي حفظناها
بجد احييك عليها تسلم ايدك

سعدت جدا بتعليقك عندي ومعرفتي بيك
نورتني
سلااااااااااااام

بنت مصريه said...

الله عليك يا مدحت جاى بقرقعه بعد غياب
اسلوبك جميل قوى ويا رب متغبش عننا تانى
بوست جميييييل مووووت
احييك

Mkjwe said...

انت مبدع انت رائع
انت حاجة محصلتش كلامك جميل جداً جداً جداً
لا يوصف بالكلمات
بجد كلامك رائع وعجبني جداً
تقبل تحياتي

رحاله said...

بسم الله
بجد شئ جمييييييييييييييييل جمال ملوش مثال
دايما مبدع والله
لا تحرمنا بقه من ابدعاتكم الجمييييييييييييله
ومش تنسى تعينى فى وزارة المعارف
تحيااااااااتى

المتحرش بها said...

طب هيا بلدنا واحنا منها ايه اللى هيغير ده وهرجع اقولك
المصيبة مش فى ظلم الاشرار ولكن فى صمت الاخيار

Anonymous said...

ازيك يا عممى الحج عالم اى ؟
مش هقول سلامو عليكم حتى ومش هقرا الموضع كمان لانى زعلان منك بجد
انت بتنفضلى يا معلم
دة مكانش عيش وملح (عيش ونت) بقى كدة يا مدحت تنسى احمد صديقك
دة لو كنت صديقك صحيح

على العموم علشان انا بحبك ومش عاوز اضايقك
ابقى اسئل يا حاج علشان انت وحشنى بجد

احمد زفت no chance

إبـراهيم ... said...

حـلوة بشكل عام يا ميدو بيه ....

بس منتظر منك ماهو أحلى بكثيييير ، لما بس تروق، وتحلى ، وتخلص امتحانات، وتقرا شعر كثييير ، وتخرج بره القوالب الكلاسيكية

تحياتي لتجربتك كلها


وفي انتظـارك

wael said...

والله انت قلت اللي فيها هما يغلو واحنا نسرق من بعض
اصله الغباء ان احنا بنشطر على بعض بس
المهم على رأيك عيش مصري تموت مذلول

مدحت محمد said...

زيزو
يالهوى انت هتودينا فى داهية نصاب ايه ياعم

ده راجل زى الفل

مدحت محمد said...

انى احبك يابلادى مرغما

تسلم يارب كلك ذوق جدا

مدحت محمد said...

كلمات

حاضر ربنا الحافظ

دونت وورى

وربنا يسمع منك يارب

مدحت محمد said...

بنت الاسلام

ربنا يسمع منك يابطة ويلطف بينا يارب

مدحت محمد said...

funckydoctor

تسلم يارب نورت المدونة جدااااااااااااا

مدحت محمد said...

رئيسة حزب الاحلام المفروض ابروز تعليقك والله

انا سعيد بيه جدا

وقعدت افكر ارد عليكى اقلك ايه ايه

بجد ميرسى اوى ليكى

مدحت محمد said...

كيكى

تسلمـــــــــــــــــــــــــى

مدحت محمد said...

دمعاتى

مبحبـــــــــــــــش الحلاوة

مدحت محمد said...

الشنكوتى الكبير
انا اللى سعدت بمعرفتك جدا

تسلم يارب

مدحت محمد said...

بنت مصرية
والله ده بيتوقف على حاجة تستفزنى اكتب عنها

مش بعرف اقول اى كلام والسلام

تحياتى ليكى منورة المدونة دايما

مدحت محمد said...

L0vElYGh0sT14

انت اللى باشا والله

وبجد مش لاقلى رد ارد بيه عليك

غير انك بجد تعليقك عندى شرف ليا

مدحت محمد said...

رحالة

اساسى اساسى

وزارة المعارف

ياجيلان

مدحت محمد said...

المجنى عليها

عندك حق والله انا معاكى فعلا

مدحت محمد said...

no chance

والله بفتح الاميل مش بلاقيك فاتح

على العموم انا سبتلك تليفونى الجديد فى اوف لاين

ابقى اسال

مدحت محمد said...

ابراهيم

مخلص امتحانات بقالى اربع سنين والله

انا فعلا عايز اغير شوية من اسلوبى

خايف لحسن يكون كله شبه بعضه

او متشابه مع حد تانى

نفسى يكون ليا اسلوبى الخاص

شرفتنى ونورتنى

مدحت محمد said...

وائل

للاسف حقا
عش مصرى تموت مذلول
ده واقع مؤلم
تحياتى

بنت مصريه said...

ايه يا مدحت مفيش حاجه جديده بوستاتك وحشتنى
لو عايز تضحك نورنى

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اسم مدونتك صعب ويجرح
سورى بس دا رأى
بوستك حلو وكلامك جميل
بس دا نتيجة تراكم اخطاء سنوات
ومحتاجة لتفهم وتعاون عشان نقدر نعمل حاجة


كل الاحترام

مدحت محمد said...

فى والله

دونت وورىىىىىىىىىى

حاضر انا على النيل دلوقتى

ونازل المركب اسمع اغنية حمادة حنجرة

ههههههههههههههه

مدحت محمد said...

نهر الحب عندك حق والله
وانا كمان متفق معاكى
بس للاسف دى حقيقة

عـــفـــراء said...

السلام عليكم
فعلا عندك حق
والبقية تاتى
اللهم ارزقنا الصبر وقوة التحمل والتعايش مع ماابتليتنا بة
اللهم امين
تحياتى

مدحت محمد said...

عفراء
اللهم امين يارب

ربنا يستجب منك يارب

Anonymous said...

....
اولا اتاسف للتعليق متاخر اوى كدة
ثانيا: كلام جامد وباين انه من القلب لدرجة انى اخجل انى اعلق عليه لان اسلوبك ارقى من اى تعليق

اسراء

مدحت محمد said...

اسراء بجد

انا اللى مش عارف ارد عليكى


ربنا يكرمك يارب